محمود میرلوحی در گفتوگوی تفصیلی با خبرگزاری سلامت مطرح کرد؛
طلب ۲ هزار میلیاردی شهرداری از بخش جرائم رانندگی!/عدهای در حق مدیریت شهری بی انصافی میکنند!
عضو شورای شهر تهران میگوید تا این لحظه نتوانستیم از یک میلیارد دلاری که برای کرونا پیش بینی شده بود از دولت کمکی دریافت کنیم.در خصوص برخی اسناد و املاک در اختیار نهادهای دولتی و غیر دولتی مانند بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی مراودات زیادی داشتیم.
آخرین وضعیت شهرداری تهران در حوزه دریافت عوارض از دولت چگونه است؟
شهرداری تهران با دستگاههای دولتی همکاری زیادی دارد و از آغاز قرار بوده که هر ساختمانی که توسط دستگاههای دولتی ساخته میشود عوارض پروانه و پایان کار آن به شهرداری تهران پرداخت شود. دولت از این قاعده مستثنی نیست. در عین حال عوارض دیگری هم به عنوان عوارض پسماند و پایدار که مربوط به ساختمانهای دولتی است باید توسط دولت به شهرداری تهران پرداخته شود.
قرار بود شهرداری تهران در حوزه عوارض پسماند خودکفا شود اما بعد از گذشت مدت زمان زیادی از این موضوع، شهرداری تهران هنوز از منابع دولتی به جز در بحث حمل و نقل عمومی برخوردار نیست. متاسفانه در سالهای گذشته در حوزههای مختلف شهرداری تهران اقدامات خوبی صورت نگرفته بود و سازمان حسابرسی هزینهها را بر اساس ضوابط و مقررات محاسبه و پیگیری نکرده بود اما در دوره پنجم شورای شهر کمیته اقتصادی کارگروهی تشکیل داد و از مدیران مختلف سازمان تنظیم مقررات و ضوابط ساخت و ساز، شهرسازی، بخش خزانهداری، درآمد و دیگر بخشهای مختلف دعوت به همکاری کرد.
شناسایی ساختمانهای شهرداری تهران به کجا رسید؟
در جلسات مختلفی که برگزار شد تمام اسناد ساختمانهای دولتی که حدود ۵۰۰ فقره ساختمان وزارتخانههای مختلف بود همه را بر اساس مقررات و ضوابط شناسایی کرد. کارهای خوبی در یک سال اخیر انجام شده و در واقع مطالبات ما ساختمانهای شناسایی شده احصا شده است. همچنین در مورد مترو و کارهایی که صورت گرفته مصوبات و قوانین متعددی در حوزه حمل و نقل عمومی، حمل و نقل ریلی، موضوع بهینهسازی سوخت وجود دارد که امروز همه اینها احصا شده است.
برخی اقدامات با وجود مصوبات و قوانین مختلف به دلیل اینکه مناسبات دولت، شورای شهر و شهرداری تهران در دوره آقای احمدینژاد مثبت نبود و با وجود تصویب ۲ میلیاردی برای شهرداری تهران در آن دوره این پول به شهرداری تهران پرداخت نشد و احمدینژاد در خصوص مصوبه بودجه در مقابل مجلس مقاومت کرد.
طلب شهرداری تهران از دولت در خصوص جرائم رانندگی چه رقمی است؟
جرائم رانندگی اگرچه قانون مشخص دارد اما طی سالها با وجود دریافت این جرائم سهم شهرداری تهران پرداخت نشده است و در همین حوزه در حال حاضر ۲ هزار میلیارد تومان طلب شهرداری تهران از دولت است. در حوزه بافت فرسوده هم تکالیفی مانند عدم دریافت عوارض پروانه به عهده شهرداری تهران گذاشته شده است اما طبق قانون دولت باید هزینه عوارض بافت فرسوده را تامین کند که همه این موضوعات هماکنون احصا شده است.
تهاتر بدهیها
به نظر میرسد طلبهای شهرداری تهران رقمهای قابل توجهی است که شورای شهر آن را دنبال میکند. باید در نظر داشت که در قانون بودجه در مجلس دهم و دولت یازدهم زحمت زیادی کشیده شده و بالاخره ردیفهایی به خصوص در بخش تهاتر بدهیها پیش بینی شد. مدیریت شهری در دو سال ۹۷ و ۹۸ توانست مبلغی از طلبهای خود را از دولت تهاتر و اوراق خزانه دریافت کند.
آیا قرار است به خاطر کسری بودجه شهر آفتاب و شهروند را واگذار کنید؟
لغو فروش شهر آفتاب و شهروند!
در دوره چهارم مدیریت شهری تصویب شده بود که شهر آفتاب و شهروند را با مبالغ کمی بفروشند و در این خصوص هم ارزیابی قیمتی انجام شده بود اما به محض اینکه دوره پنجم مدیریت شهری آغاز شد ما این دو مورد را متوقف کردیم و در این خصوص شورای شهر تهران مصوبهای تصویب کرده است. فروش شهر آفتاب و شهروند را لغو نکردیم اما بعدها شنیدیم که رقمهایی که برای فروش این دو مجموعه و برند مطرح است بسیار پایین است. با اینکه معلوم شهروند جزو وظایف ذاتی شهرداری تهران نیست و به عنوان یک حوزه و بنگاه اقتصادی میتوان به آن نگاه کرد البته در موارد ضروری هم میتواند از حقوق شهروندان و مصرف کنندگان حمایت کند.
ما دو بخش میادین میوه و تره بار و شهروند داریم که در ایام کرونا در حوزههای مختلف به خصوص تامین محصولات بهداشتی به مردم کمک زیادی کرد. در راستای کاهش تلاطمهای کالاهای مورد نیاز مردم به ویژه در حوزه اقلام بهداشتی اگر شهروند و تلاشهای آن نبود میتوانست فضای بدی در شهر ایجاد شود. سازمان میوه و تره بار و فروشگاه شهروند نقش بسیار مهمی در حوزه کنترل قیمتها و دفاع از حقوق شهروندان و دارند اما در عین حال جزو بنگاههای اقتصادی هستند و باید اقتصادی اداره شوند.
وارد شدن چند بخش شهرداری به بورس
اخیراً هم بحث وارد شدن دو حوزه شهرداری تهران به بورس مطرح شده است و در این خصوص لایحه وارد شدن همشهری و شهروند به بورس توسط شهرداری تهران در حال بررسی و آماده سازی است و به زودی برای ارائه به شورا خواهد آمد. در برنامه سوم تصویب کردیم که این کار باید اتفاق بیافتد اما در این برنامه اسم مشخصی آورده نشده و به طور مستقیم به شهر آفتاب، شهر سالم، شهروند و همشهری اشاره نکردهایم اما فعلا متن مقدماتی وارد شدن همشهری و شهروند به بورس آماده شده و در مرحله بررسی است.
کارهایی که در خصوص شهروند طی سه سال گذشته صورت گرفته ارزش برند شهروند را بسیار افزایش داده است، هم اکنون رقم برند شهروند چند برابر آن رقمی است که در آن زمان برای مذاکره مطرح شده بود. فکر میکنیم همان بانکی که در آن زمان قصد خرید شهروند را داشت الان آمادگی داشته باشد که بیش از ۵ برابر قیمت مذاکره شده را به شهرداری تهران پرداخت کند.
آخرین وضعیت بازپس گیری املاک به کجا رسیده است؟
کارهای گستردهای در خصوص املاک انجام دادیم که تا حدی مردم در جریان هستند و ما به افکار عمومی گزارشات خوبی ارائه دادهایم. در خصوص املاک کارهای خوبی صورت گرفته است و در خصوص برخی اسناد و املاک در اختیار نهادها ما مراودات زیادی با بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و غیره داشتیم. اگر دوستان منطقه ۲۲ را ملاحظه کنند متوجه برجهای سر بر افراشته این منطقه میشوند. در این منطقه اتفاقات زیادی رخ داده که از مهمترین آن میتوان به این موضوع که قرار بوده ۷۰ درصد ملک را به شهرداری بدهند بعد نسبت به ساخت آن اقدام کنند اما ملک را به شهرداری نداده و آن را ساخته بودند. در این منطقه دهها برج ساخته شده اما ملک شهرداری تهران را تحویل ندادهاند.
اخیرا کار بسیار جدی صورت گرفته و ما به دنبال بازپس گیری املاک شهرداری تهران هستیم چراکه اینها سهم خدمات برای شهروندان و توسعه فعالیتهای آینده است. به طور جدی کارهای خوبی انجام شده و دوستان گزارشات خوبی از تفاهمنامههایی که با ارتش، نیروی انتظامی و دیگر بخشها صورت گرفته، ارائه دادهاند. شورای شهر به صورت جدی موضوع باز پس گیری املاک را پیگیری میکند.
ارزش افزوده املاک شهرداری
همچنین در مورد برخی املاک بند ۶ ماده ۵۵ که مربوط به پلاکهای در اختیار دیگران است هنوز اتفاق خوبی رخ نداده و یکی از کارهای سازمان سرمایه گذاری و املاک در این بخشها باید این باشد که ارزش افزوده بر این املاک ایجاد کند. این فرهنگ به خوبی مورد توجه نبوده و این املاک بدون اجاره نامه و دلیل معلوم بودن ملک در اختیار انجی او، خیریه، اشخاص حقیقی و حقوقی بوده است؛ همه این موارد توسط شورای شهر مصوبه شد و با تمام تلاش به دنبال آن هستیم که این املاک تبدیل به ارزش افزوده شود. همچنین به دنبال آن هستیم که این املاک به عنوان اموال مردم و شهر حفظ شود.
اگرچه از همه کشور به خاطر ارزش افزوده به تهران میآیند اما خود شهرداری تهران متاسفانه معلوم است که در کجا این ارزش افزودهها را ایجاد میکند. ما در مورد این ارزش افزوده توسط شهرداری تهران هیچ ردی مشاهده نکردهایم. ما ملکهایی داریم که ارزش افزوده آن به باد رفته و هیچ سهمی متوجه شهرداری تهران نشده است. در تلاش هستیم تا بتوانیم برای شهرداری تهران ارزش افزوده ایجاد کنیم اما از طرفی بودجه غیرنقدی آنگونه که باید محقق نشده است.
غربالگری اموال
باید در غربالگری اموال ، اموال ریز شهرداری تهران فروخته شود تا بتوانیم آن را به سرمایههای ماندگارتری برای شهر تبدیل کنیم.
چه پروژههایی اولویت مدیریت شهری است؟
توسعه مترو و خرید اتوبوس و همچنین انجام ۲ هزار پروژه کوچک مقیاس در محلات بسیار مهم است که همه این موضوعات از تصمیمات شورا محسوب میشوند. امروز خرید بعضی باغات به خصوص در بافت فرسوده و تبدیل آنها به فضای عمومی بسیار مهم است و باید با خرید باغات مانع از خشک شدن و از بین رفتن آنها شویم. اولویتهای مهم زیادی داریم که باید تا قبل از پایان دوره پنجم مدیریت شهری آنها را به سرانجام برسانیم.
افزایش داراییهای شهر
طی سالهای گذشته آنطور که انتظار میرفت کارها ساماندهی نشدند و نتوانستیم املاک کوچک شهر تهران را احصا کنیم. املاکی که ارزش افزودهای ندارند باید با سیاستهایی که اعلام شده به مزایده گذاشته شوند و مدیریت شهری منابع آنها را در جای دیگری سرمایهگذاری کند. با دوستان مذاکرات زیادی در خصوص املاک شهرداری تهران انجام دادهایم. به دنبال آن هستیم که برند شهروند و شهر آفتاب را به خوبی توسعه دهیم و همچنین تصمیم داریم با سرمایه گذاریهای جدید منابع و داراییهای شهر را افزایش دهیم.
بدهی ۶۹ هزار میلیاردی شهرداری تهران
ما در دوره پنجم مدیریت شهری، شهرداری تهران را با ۶۹ هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتیم و این در شرایط اتفاق افتاده است که کشور بسیار منابع ارزی داشته و در سال ۹۱ با وجود تحریمها ۱۱۹ میلیارد دلار نفت در کشور فروخته شده است اما آنچه که سهم شهرداری تهران در این دوره مدیریت شهری شده فقط بدهی بوده است.
فکر میکنید اقدامات شورای شهر و مدیریت شهری در این دوره چگونه بوده است؟
ما معتقدیم میشود برای شهر درآمد و منابع پایدار تامین کرد. در همین سه سال اخیر اگر نحوه اداره شهر و رویکردهای مدیریت شهری و شورای شهر تهران بررسی شود موفقیت در کارها زیاد بوده و میتوان به خوبی از اقدامات و فعالیتها دفاع کرد.
با مدیریت صحیح شهر را اداره کردیم
بی شک با یک مدیریت مسوولانه و صحیح میتوان حتی در یک شرایط سخت شهری مانند تهران را با عظمت اداره کرد و استقراض هم نکرد. ما توانستیم با برنامهریزی درست، بخشی از بدهیهای شهر تهران را بپردازیم و اعتبار بانکی جدیدی برای انتشار اوراق قرضه پیدا کنیم. انتشار اوراق قرضه به خاطر بدهیهای شهرداری تا قبل از شورای پنجم میسر نبود.
ما بر این باوریم که کارهای خوبی در این ۳ سال انجام شده است و مدیریت شهری به خوبی توانسته برای پرداخت بدهیهای خود با بانکها مذاکره کند. با پرداختهایی که داشتیم بدهی ارزی به ریالی تبدیل شد؛ همچنین بخشی از بدهیها تهاتر شد. در مورد بدهی پیمانکاران هم بخشی پرداخت شده و اقدامات به خوبی صورت گرفته است. در مورد بعضی از مطالبات هم فقط ادعا مطرح بود اما ما با تعامل و مدیریت درست توانستیم اقدامات خوبی برای شهر تهران انجام دهیم. اگر انضباط مالی وجود داشته باشد میتوان شهری مانند تهران را در حتی در شرایط سخت و با وجود کرونا، تحریم و بدهیهای فراوان به خوبی اداره کرد.
به مردم از وضعیت داراییهای شهر گزارش خواهیم داد!
به مردم از وضعیت داراییهای شهر گزارش خواهیم داد و فکر میکنیم این روش باعث خواهد شد که منابع شهرداری به خوبی برای آینده حفظ و ذخیره شود. ما حتما ارزش افزودههای لازم برای داراییها را شناسایی خواهیم کرد.
وقتی برای اولین بار با رقم ۶۹ هزار میلیارد بدهی مواجه شدیم بسیاری از دوستان به شدت نگران شدند که آیا میتوان با وجود این رقم بدهی برای آینده شهر کاری انجام داد؛ اما امروز مشاهده میکنید که با وجود بدهیهای سنگین توانستیم برای شهر کارهای ارزشمندی انجام دهیم. در همین چند ماه گذشته و با وجود کرونا توانستیم ۷۰ درصد بودجه را در حوزه نقدی محقق کنیم، البته در حوزه غیر نقدی هم که مربوط به املاک است باید تلاشها بیشتر شود تا شاهد اتفاقات امیدوار کنندهای برای شهر تهران باشیم.
کملطفی به اقدامات مدیریت شهری
شهرداری تهران میتواند در آینده بدون استقراض، فروش آینده شهر، دور زدن طرح تفصیلی، از دست رفتن باغات و کارهایی که به محیط زیست شهر آسیب بزند میتواند منابع لازم برای اداره و توسعه شهر را پیدا کند. آنهایی هم که میگویند مدیریت شهری در این سالها اقدامی انجام نداده به شهرداری تهران کم لطفی و بی انصافی میکنند چراکه ما با وجود کرونا و تحریمهای شدید به خوبی در حال اداره کردن شهر هستیم.
با وجود تحریمها توسعه مترو به سرعت در حال انجام است. اگر راه ورود اتوبوس خارجی باز میشد و یا میتوانستیم در داخل کشور این اتوبوسها را تامین کنیم بی شک کارهای بزرگی صورت گرفته بود، به هر حال محدودیتهای زیادی در کشور وجود دارد که شهرداری تهران را هم تحت تاثیر قرار داده است اما با وجود همه این محدودیتها توانستیم پروژه صیاد شیرازی، تونل آرش، بزرگراه شهید بروجردی و پل گیشا را تکمیل کنیم. پروژه شهید نجفی رستگار که سالها غبار زیادی روی آن نشسته بود هم در این دوره مدیریت شهری تکمیل شد و به زودی افتتاح میشود.
همه پروژهها تا پایان سال تکمیل میشوند
تا پایان سال جاری شاهد تکمیل و اتمام همهی پروژههای نیمه تمام خواهیم بود. همچنین امسال و در هفته دولت کلنگ خط ۱۰ مترو تهران زده خواهد شد؛ خطوط ۶ و ۷ مترو تهران که تنها اسمی از افتتاح آنها بود هم در این دوره مدیریت شهری با هواکش و سیگنالینگ در حال تکمیل است. به زودی به افکار عمومی در خصوص اقدامات انجام شده در این ۳ سال از دوره مدیریت شهری توضیح خواهیم داد، ما معتقدیم میتوان شهر تهران را بدون ایجاد بدهیهای بیحساب و کتاب با استفاده از نظرات کارشناسانه و رفتار مسوولانه اداره کرد.
آیا در این شرایط سخت اقتصادی و با وجود کرونا امکان تحقق بودجه سال جاری وجود دارد؟
گزارشات امیدوارکننده است البته کرونا ضربه سنگینی به درآمدهای شهرداری تهران زد. معمولاً در ماه بهمن و اسفند سهم قابل توجهی از درآمدهای شهرداری تهران حاصل میشود، یعنی حدود ۴۰ درصد از درآمدها در این دو ماه پایانی سال محقق میشود. خوشبختانه با تدابیری که اندیشیده شده و مصوبات شورای شهر تهران فکر میکنیم تا حدودی مسئله حل شده و از وضعیت وخیمی که کشور و دنیا پیدا کردهاند، شهرداری تهران توانسته تا حدودی نیازهای خود را تامین کند.
اگرچه هزینههای شهرداری تهران بسیار بالا رفته اما ما به عنوان خط مقدم مقابله با ویروس برای بهشت زهرا(س)، پسماند، آتش نشانی، مترو، اتوبوس، تاکسیرانی و … هزینههای زیادی پرداخت کردیم و متاسفانه تا این لحظه هم نتوانستیم از یک میلیارد دلاری که برای کرونا پیش بینی شده بود از دولت کمکی دریافت کنیم. امیدواریم حداقل دولت برای خرید اتوبوس و مترو به شهرداری تهران کمک کند تا کمی مشکلات ما کاهش یابد.